Author Topic: Generelt om prøveeksamen  (Read 748 times)

Frode Hansen

• Administrator
  • Member
Generelt om prøveeksamen
« on: 09. December 2020, 16:59:55 »
Her kan dere kommentere generelt, f.eks. om tidsbruk, vanskelighetsgrad, forbedringspotensial og spesielt hvis dere ser noe feil eller gale formuleringer i prøveeksamen. Viktig at jeg får vite om det siste da noen av oppgavene på den virkelige eksamen kommer til å likne en god del.

Vebjørn

• Member
Re: Generelt om prøveeksamen
« Reply #1 on: 11. December 2020, 10:54:40 »
Går det an å få figurar og tal samla som ein pdf på sjølve eksamen? Det ser ut til å vere veldig mykje klikking fram og tilbake og det verkar for meg som eit unødvendig stressmoment når me i tillegg har tidspress.

Frode Hansen

• Administrator
  • Member
« Reply #2 on: 11. December 2020, 11:00:50 »
Godt poeng. Er usikker på om jeg får dette til automatisk på en enkel måte, da må jeg endre koden min ganske mye og usikker på om jeg rekker det før eksamen, men skal gjøre et forsøk uten å love noe...

Frode Hansen

• Administrator
  • Member
« Reply #3 on: 11. December 2020, 11:09:08 »
Hvis noen har laget eller kjenner til et command-line-script som lett kan merge tekst-filer og pdf-filer og samtidig har mulighet til å legge inn filnavnet som overskrift foran hver så si ifra! Det er fullt mulig å lage noe slikt, men det blir fort en dags jobb, og usikker på om jeg rekker å finne den dagen før eksamen...

Frode Hansen

• Administrator
  • Member
« Reply #4 on: 11. December 2020, 15:09:23 »
HA! Fant på noe lurt. Lagde et python-script som looper gjennom alle kandidater, genererer en latex-fil med all teksten og som leser inn alle figurene og kjørte en pdf-latex fra python. Og det funket!!!!  :)
Nå ligger samlefil i mappen under hvert kandidatnummer, fint hvis dere sjekker den og gir beskjed hvis det er noen problemer, kommer til å gjøre det samme til eksamen da  :)

dumbo

• Member
« Reply #5 on: 11. December 2020, 15:15:00 »
Det ser helt strålende ut!! TUSEN TAKK ;D

Anonymous

• Guest
« Reply #6 on: 11. December 2020, 15:17:26 »
Det funket kjempe bra!  ;D

Anonymous

• Guest
« Reply #7 on: 14. December 2020, 18:37:55 »
Hvor ligger tallsvarene?

Anonymous

• Guest
« Reply #8 on: 14. December 2020, 18:38:51 »
Får vi beskjed om å slå opp i forelesningsnotater under eksamen eller er det kun på prøveeksamen?

Frode Hansen

• Administrator
  • Member
« Reply #9 on: 14. December 2020, 23:33:06 »
Det ble tidligere lagt ut beskjed på semestersiden om tallsvarene, du finner den der under tidligere beskjeder. Det er svært viktig å følge med på beskjedsiden!

Frode Hansen

• Administrator
  • Member
« Reply #10 on: 14. December 2020, 23:34:41 »
Angående spørsmålet om å slå opp i forelesningsnotatene, se svaret mitt på samme spørsmål her:
https://astro-forum.utenforuio.no/index.php?topic=73.0

Anonymous

• Guest
« Reply #11 on: 15. December 2020, 14:55:25 »
Hei Frode :) Jeg vil bare gi en liten tilbakemelding angående prøveeksamen. Jeg har opplevd eksamen som veldig lang, noe som vi visste den kom til å bli, men jeg er enda ikke ferdig med oppgave 1 og begynte i går. Er redd for at jeg ikke rekker å gå gjennom hele prøveeksamen, og det skremmer meg litt at jeg enda ikke er ferdig med oppgave 1. Tror det blir vanskelig for meg å utføre hele oppgave 1 i løpet av 4 timer på fredag. Ville bare gi tilbakemelding, som du spurte om :) Takk for at du i det hele tatt lagde en prøveeksamen, og at du svarer hele tiden på forumet :)

Anonymous

• Guest
« Reply #12 on: 15. December 2020, 15:17:47 »
Jeg føler det samme! Vi vet at den skal være for lang til at vi rekker alt, men vi rekker ikke engang gjennom oppgave 1 på 4 timer. Sånn som programmeringsoppgavene tar litt tid og generelt er oppgavene litt mer detaljorientert enn jeg så for meg. Jeg tenkte kanskje at oppgavene skulle være litt bredere og vise mer forståelse slik som spørsmålene på skjemaene. Opplever at denne eksamenen krever mer av oss enn tidligere eksamener uten at vi har mer tid til rådighet. Flott at du lager prøveeksamen slik at vi er forberedt på hva vi får på fredag! :)

Anonymous

• Guest
« Reply #13 on: 15. December 2020, 15:47:49 »
Jeg har også opplevd at prøveeksamen har tatt utrolig lang tid. Glad vi er hvertfall forberedt på at det kommer til å være mye og at det ikke er meninga å bli ferdig med alt, men jeg frykter at jeg ikke kommer til å bli ferdig med nok... på grunn av tiden...

Anonymous

• Guest
« Reply #14 on: 15. December 2020, 15:52:36 »
Samme her. Frykter at jeg ikke blir ferdig med oppgave 1 engang på eksamen :-[

Anonymous

• Guest
« Reply #15 on: 15. December 2020, 16:07:58 »
Hei alle sammen! Jeg føler på akkurat det samme som dere, begynner å få litt panikk her... Er heller ikke ferdig med oppgave 1 men måtte begynne på oppgave 2 for å kunne ihvertfall ha en idee om hvordan eksamen kommer til å være.

Frode Hansen

• Administrator
  • Member
« Reply #16 on: 15. December 2020, 16:31:30 »
Jeg blir mer og mer klar over at det er mye å gjøre. Jeg tror selve eksamen er lettere og raskere enn prøveeksamen (spesielt siden dere nå har lært tenkemåten, det blir mye bruk av samme tenkemåte på andre/liknende problemstillinger). Men jeg tar ofte feil om tidsbruk! Men jeg ser det som sannsynlig at jeg må justere enda en god del på hvordan poengene gies slik at 2 av 4 oppgaver vil omtrent kunne gi full pott. Men jeg tar ikke en slik avgjørelse før vi har rettet eksamen og sett hvordan det har gått. Men merk følgende:
  • Oppgave 1 er en ny oppgavetype som dere enda ikke har fått trent så mye på. Den er nok den som tar lengst tid! Oppgave 2, 3 og 4 likner mye mer på vanlige ukeoppgaver og gamle eksamensoppgaver. Men nå har dere fått inn tenkemåten litt der, det vil hjelpe godt på eksamen.
  • Husk at dere allerede har ganske mye poeng fra innleveringene. Si f.eks. at du satser på en B: da har du sannsynligvis allerde ca. 100% på innleveringene, dvs. 40 poeng på totalpoengsummen din. Avsluttende teller 60%. Får du da 61/100 poeng på avsluttende (altså litt over halvparten) så har du sikret B! Og en god del har jo allerede over 100% på innleveringene og da mer enn 40 poeng allerede i lomma!
Iløpet av imorgen eller aller senest torsdag skal jeg komme med noen konkrete råd om hva dere skal gjøre når det blir (jeg skriver når, ikke hvis!) tidspress. Hva bør dere prioritere og hvordan kan dere bruke tidspresset til deres fordel (og det kan dere!).
« Last Edit: 15. December 2020, 16:34:56 by Frode Hansen »

Anonymous

• Guest
« Reply #17 on: 16. December 2020, 16:44:36 »
Angående den siste Frode postet, hvor kommer du til å legge disse rådene? På emnesiden?

dumbo

• Member
« Reply #18 on: 16. December 2020, 17:18:03 »
Har nå brukt omtrent 5 timer på nesten hele oppgave 2 og 4, så stiller meg bak at denne dessverre er alt for lang. Synes oppgavene i seg selv er veldig gode, men alt for omfattende for tiden vi har tilgjengelig. Fint å høre at alt dette arbeidet vil være nyttig for selve avsluttende!

Frode Hansen

• Administrator
  • Member
« Reply #19 on: 16. December 2020, 19:51:40 »
Kommer info på emnesidene så snart jeg får kommet meg gjennom bunken med innleveringer og spørsmålene her. Sannsynligvis imorgen ettermiddag/kveld.

Anonymous

• Guest
« Reply #20 on: 17. December 2020, 23:04:35 »
Hei! Jeg lurer på når den nye infoen skulle komme :)

Frode Hansen

• Administrator
  • Member
« Reply #21 on: 17. December 2020, 23:31:06 »
Den kom akkurat nå  :)
Se semestersiden. Håper dette gir dere litt ro, gi meg gjerne tilbakemelding her.

elisemma

• Member
« Reply #22 on: 18. December 2020, 00:02:06 »
Jeg synes det høres bra ut! Hjalp veldig med et forslag til strategi! :) Får følelsen av at du virkelig vil at vi skal gjøre det bra og det er betryggende❤️

Frode Hansen

• Administrator
  • Member
« Reply #23 on: 18. December 2020, 00:03:05 »
Flott  :)

Anonymous

• Guest
« Reply #24 on: 18. December 2020, 00:13:40 »
Hvor mange poeng må man få totalt for å få A? Altså hva må s være?

Frode Hansen

• Administrator
  • Member
« Reply #25 on: 18. December 2020, 00:15:00 »
For A må s minst være 92.

Anonymous

• Guest
« Reply #26 on: 18. December 2020, 00:18:33 »
Tusen takk! :D

Anonymous

• Guest
« Reply #27 on: 18. December 2020, 01:36:54 »
Inspera stengte før jeg fikk sett noe på oppg. 4, skulle gjerne sett på den, finnes oppgavene på emnesiden?

Frode Hansen

• Administrator
  • Member
« Reply #28 on: 18. December 2020, 07:43:04 »
Hææææ, er du sikker på at Inspera stengte? Trodde prøveekesamen skulle være tilgjengelig frem til eksamen. Legger ut på semestersiden nå...

Nigar (Nikki)

• Member
« Reply #29 on: 18. December 2020, 09:30:09 »
God morgen alle sammen  :) Frode, tusen takk for det dokumentet. Jeg var kjempe stressa mtp. prioritering av oppgaver under eksamen dersom det er VELDIG vanskelig for meg å gå videre fra en oppgave hvis jeg ikke får den til. Som vi alle sammen vet, så er ikke 4 timer veldig mye, spesielt når du er stresset og prøver å gjøre ditt beste og løse så mye du kan. Men, stragedien din hørtes veldig bra og fornuftig ut, og den skal definitivt brukes siden alle mine strategier har ikke vært så veldig hjelpsomme... Som Elise sa, så føles det at du virkelig bryr deg, og det er det eneste som gir meg personlig motivasjon for å gjøre det bra for eksamen siden jeg vil på en måte ikke skuffe deg (og meg selv og egentlig), og jeg håper virkelig at jeg ikke gjør det. Og jeg tror ikke at det kommer til å skje siden jeg vet hva jeg skal gjøre under eksamen nå, og det er veldig betryggende.  :) Tusen takk for hjelpen din gjennom hele semesteret og i denne eksamensperioden!!!

Stein Vidar (admin)

• Sysadmin
  • Administrator
  • Member
« Reply #30 on: 18. December 2020, 10:13:05 »
[...]
Som Elise sa, så føles det at du virkelig bryr deg, og det er det eneste som gir meg personlig motivasjon for å gjøre det bra for eksamen siden jeg vil på en måte ikke skuffe deg (og meg selv og egentlig), og jeg håper virkelig at jeg ikke gjør det.
[...]
Tusen takk for hjelpen din gjennom hele semesteret og i denne eksamensperioden!!!

Siden jeg er fra Astro selv, så er jeg naturligvis litt forutinntatt - men likevel, jeg må jeg si meg helt enig! Det er en grunn til at Frode har vunnet flere prestisjetunge priser for å være beste foreleser. Det har han virkelig fortjent!

Terskelen er sikkert høy for å få slike premier om igjen, men han fortjener det! Så dersom dere har en eller annen anledning til å berømme ham for innsatsen...

Jeg tenker ikke bare på kursevalueringen (som dere naturligvis kommer til å delta i 😊), men også andre situasjoner der dere kan gi innspill (nominasjoner etc).
The only stupid question is the one you don't ask.

Frode Hansen

• Administrator
  • Member
« Reply #31 on: 18. December 2020, 10:25:06 »
Ikke hør på Stein-Vidar!!! Nominasjoner betyr svært lite (og for å være ærlig, jeg er veldig lite glad i slike prisutdelinger selv om det selvfølgelig er flott å vite at studentene er fornøyd), det viktigste er at flest mulig lærer mest mulig og koser seg med læringen, har jeg fått til det, så er det mer enn nok for meg  :) Og tilbakemeldingene deres tyder på at det gjelder for en god del ihvertfall, så da er jeg storfornøyd :) Samtidig vet jeg at folk er veldig forskjellige, og måten jeg underviser på passer ikke for alle, noen vil være fornøyde, andre ikke, man kan aldri treffe alle, men så får man gjøre et forsøk på å treffe flest mulig  :)

Quentin Smirhes

• Member
« Reply #32 on: 18. December 2020, 12:58:23 »
[...] måten jeg underviser på passer ikke for alle, noen vil være fornøyde, andre ikke, man kan aldri treffe alle, men så får man gjøre et forsøk på å treffe flest mulig  :)
Sier han som lagde flere fantastiske midler/"forsøk" for å treffe så mange som mulig - fra de engasjerende fysiske forelesningene, de fyldige forelesningsnotatene og de utrolige interaktive pdf'ene - til det flotte prosjekt-alternativet, de gode online forumene  (padlet/dette hjemmebrygga forumsiden/og det up-and-coming AST2000 online læringsplatformet), hele python modulen (takk Lars Frogner/andre :3) og sist men ikke minst den utrolige tiden du/dere bruker på å svare og være aktive med oss studenter utenfor undervisningene (email/beskjeder på semestersiden/webforum/etc).

Det er mange gode forelesere og det er mange veldig bra forelesere jeg har stor respekt for. Av min (lille) erfaring, Frode setter et helt nytt nivå og jeg tror ikke mange er overrasket over hvor mange studenter som er særlige takknemlige for Frode/co.
kvante-relativistisk ideell gass

Thore E. Moe

• Member
  • Gruppelærer AST2000
« Reply #33 on: 18. December 2020, 14:17:58 »
Flott å høre at mange er fornøyde med kurset!

Det er egentlig ganske utrolig hvor mye stoff Frode har greid å koke ned til ett enkelt kurs, spesielt med tanke på hvor varierte de forskjellige delene er. Tilsvarende er det imponerende at dere har hengt med på reisen. Dere har faktisk vært innom litt av alt som er i fysikken: fra klassisk mekanikk og elektromagnetisme, til termodynamikk og kvantemekaniske effekter, til kjernereaksjoner og relativitetsteori. Alt dette sett i lys av astronomi.

Men det viktigste (tror jeg, ihvertfall) er den praktiske øvelsen dere har fått i å bruke programmering på vitenskapelige problemstillinger og å rapportere om vitenskapelig arbeid i bloggene, innleveringene eller prosjektrapporten. Når dere om noen år kanskje skriver på en master-oppgave husker dere neppe nøyaktig hvordan Schwarzschild-linje-elementet ser ut, men dere har forhåpentligvis nytte av erfaringen med å fortelle andre om egen forskning eller øvelsen i problemløsning med programmering. (Jeg har hørt fra en kar som nå tar mastergrad i Computational Science at det først var under arbeidet med AST2000 at han virkelig "skjønte" programmering.)

For de av dere som nå er helt i innspurten vil jeg si: ikke stress for mye. Uansett hvordan det går med karakteren har dere vært gjennom et maraton av et kurs, og det i en veldig spesiell undervisningssituasjon. Det står det respekt av! Gode karakterer er kjekt å ha, men god læring er bedre; og karakterer forteller aldri hele historien. Jeg kjenner en fysikk-professor på UiB som fikk E på sin første eksamen i mekanikk (forkjølelse og eksamen var ikke noen god kombo), og har selv meldt meg på kurs som jeg ikke fikk taket på før ved forsøk nummer 2.

Spesielt for standardløpet vil jeg nevne: vi vet at endelig eksamen blir lang, og det skal vi ta hensyn til når vi retter. Vi er ikke ute etter å "arrestere" dere for å ikke rekke gjennom alt, ei heller ønsker vi å "straffe" dere for de tingene dere ikke helt har kontroll på. Vi vil derimot premiere dere der dere viser forståelse. Viser dere full forståelse på en deloppgave får dere full pott på den; er dere helt på viddene på en annen deloppgave blir det nok 0 poeng på denne andre deloppgaven, men vi gir ikke minus uansett hva dere skriver. Så bare svar så godt dere kan, husk gjerne tipsene fra Frode om strategi, og lykke til!

Anonymous

• Guest
« Reply #34 on: 18. December 2020, 14:42:03 »
I føring av eksamen er det nødvendig å skrive inn alle verdier for f.eks. solluminositet, for planck's konstant etc., i utregningene når man finner et tallsvar, eller er det greit at dette skjer "bak kulissene" i Python og vi bare skriver symbolene (og tallsvar til slutt selvsagt)?

Frode Hansen

• Administrator
  • Member
« Reply #35 on: 18. December 2020, 14:43:13 »
Helt greit at det skjer i kulisser, men fint om du oppgir verdier som du leser av fra figurer. Ellers trenger vi ikke å vite konstanter etc.

Anonymous

• Guest
« Reply #36 on: 18. December 2020, 15:04:01 »
Eksamens rep på github er tomt for meg?

Øystein Håvard Færder

• Member
« Reply #37 on: 18. December 2020, 15:16:03 »
Nytt repo er oppe nå.

PS: for issues ang. eksamen, gå enten til dette boardet for eksamen, https://astro-forum.utenforuio.no/index.php?board=26.0, eller se semestersiden til AST2000 :)