Author Topic: Hva synes dere om eksamen?  (Read 365 times)

Frode Hansen

• Administrator
  • Member
Hva synes dere om eksamen?
« on: 18. December 2020, 19:32:33 »
Hvordan var eksamen? Hvor mange oppgaver fikk du gjort? For lang? For kort? For vanskelig? Overkommelig?

Frode Hansen

• Administrator
  • Member
Re: Hva synes dere om eksamen?
« Reply #1 on: 18. December 2020, 19:34:33 »
MERK: Det er ikke lov å diskutere eksamensoppgavene/løsninger svar offentlig før kl.20:20 når alle med utsatt frist er ferdig.

Anonymous

• Guest
« Reply #2 on: 18. December 2020, 19:48:29 »
å fy flate nå virker ikke mobilskanningen, den henger fast v å generere pdf!!!!!

Frode Hansen

• Administrator
  • Member
« Reply #3 on: 18. December 2020, 19:49:35 »
Kontakt teknisk støtte!

Anonymous

• Guest
« Reply #4 on: 18. December 2020, 19:50:14 »
hvor?

Anonymous

• Guest
« Reply #5 on: 18. December 2020, 19:50:55 »
kan jeg sende den til deg?

henrikhc

• Member
« Reply #6 on: 18. December 2020, 19:51:14 »
Den eksamen var ekstremt lang. Rakk ish 2/5 oppgaver. Hvor mye rakk dere andre? God ferie.

Frode Hansen

• Administrator
  • Member
« Reply #7 on: 18. December 2020, 19:52:10 »
Til deg med problemer: send meg email med det du har , så ser vi hva vi kan gjøre.

Frode Hansen

• Administrator
  • Member
« Reply #8 on: 18. December 2020, 19:53:43 »
Forresten, bedre om du sender til studieadmin: morsal.saba@astro.uio.no
IKKE TIL meg (anonymitet). Hun er på saken.

tengo

• Member
« Reply #9 on: 18. December 2020, 19:56:55 »
Var ganske lang, rakk 50% kanskje. Men det var nok meningen å ikke rekke alt. God ferie!

Anonymous

• Guest
« Reply #10 on: 18. December 2020, 19:57:20 »
OK, fikk endelig skanneren til å respondere, har sendt pdf av gårde .. skjønner ikke hvorfor det tok så lang tid, måtte avbryte og prøve på nytt og likevel var den utrolig treig.. har gått fint på andre eksamener  :-\

Frode Hansen

• Administrator
  • Member
« Reply #11 on: 18. December 2020, 19:58:21 »
Ok, avventer svar fra studieadmin om hva vi kan godta, håper det går bra!

Anonymous

• Guest
« Reply #12 on: 18. December 2020, 19:59:31 »
Ja håper inderlig.. Takk for at du er rask til å svare på forumet her, Frode!

Nigar (Nikki)

• Member
« Reply #13 on: 18. December 2020, 20:06:41 »
Hei alle sammen! Eksamen var lang men det var som forventet. Det gikk som det gikk, for bare håpe på det beste. MEN det er mange oppgaver som plager meg, såååå jeg vil gjerne se fasiten en gang i januar etter sensuren bare for å se om jeg klarer å løse de selv etterpå. Men ellers så var det ikke noen overraskelser, og det er det viktigste. Tusen takk, Frode, og god jul alle sammen, håper at dere får en fantastisk og velfortjent ferie (og myyyye søvn). ;)

Frode Hansen

• Administrator
  • Member
« Reply #14 on: 18. December 2020, 20:07:18 »
Håper virkelig at det blir godtatt, jeg for min del synes det er helt greit, det var så kort tid etter, men man vet aldri hva som finnes av regler. Høres lovende ut fra admin nå, men de måtte sjekke opp med fakultetet sentralt og så får vi beskjed. Alle fingre og tær krysset!

Frode Hansen

• Administrator
  • Member
« Reply #15 on: 18. December 2020, 20:09:55 »
Jeg kommer til å sette opp link med løsningstall (slik som for prøveeksamen) i løpet av kvelden (men merk at det kan være ganske store avvik som vi så ved prøveeksamen), og håper å kunne legge ut fastit med forklaringer av hvordan løse oppgavene i løpet av mandag. Legger ut slike forklaringene for oppgave 1 senere ikveld, den har jeg allerede klar  :)

dumbo

• Member
« Reply #16 on: 18. December 2020, 20:31:44 »
Synes generelt at oppgave 1 var grei, var enklere enn prøveeksamen hvertfall. Mitt største problem var at alle de andre oppgavene involverte relativitetsteori, og siden det ikke var tilfelle på prøveeksamen hadde jeg kraftig nedprioritert å jobbe med relativitetsoppgaver. Fikk derfor gjort nesten hele 1, halvparten av 2 og kanskje 3/4 av 4 så alt i alt ikke så gærent.

johalste

• Member
« Reply #17 on: 18. December 2020, 20:37:28 »
Synes at alle oppgavene tok veldig lang tid, så jeg håper på at Frode bruker det alternative poengsystemet. Jeg fikk i hvert fall bare tid til å gjøre oppgave 1 og rundt halvparten på oppgave 4 + bittelitt på oppgave 2.

Anonymous

• Guest
« Reply #18 on: 18. December 2020, 20:54:50 »
Veldig lang. Brukte mye mer tid i forhold til prøveeksamen. Klarte ca to og en halv oppgaver på prøveeksamen, men ble ikke ferdig med to engang på eksamen.

Anonymous

• Guest
« Reply #19 on: 18. December 2020, 22:08:31 »
Jeg synes den var ekstremt lang, tror ikke jeg rakk å bli ferdig med oppgave 1, men gjorde veldig lite av 4. :'(

Anonymous

• Guest
« Reply #20 on: 18. December 2020, 22:41:03 »
Rakk nesten å bli ferdig med oppgave 1 og 2 deloppgaver i oppgave 3

Anonymous

• Guest
« Reply #21 on: 18. December 2020, 23:52:58 »
Jeg håper også på en raus vurdering. Jeg hadde forberedt meg ved å gjøre de fleste oppgavene på prøveeksamen. Og før eksamen hadde jeg skrevet inn konstanter i Python-vindu på forhånd. Likevel ble det enormt tidpress bare å bli ferdig med nesten hele oppgave 1 pluss omtrent halvparten av en annen oppgave. Vet ikke engang om svarene ble gode...
Ble til tider overveldet av hvor omfattende oppgavene var. Et eksempel er relativitetsoppgavene hvor det føltes som ekstra mye arbeid å regne og styre med vanlige enheter i tillegg til at man måtte finne de relevante tidromintervallene. Enkelte oppgaver så ut til å kreve litt kreativ tenkning, men følte ikke det var en god kombo med tidspress og et robotisk forsøk på å være effektiv.  :-\
Jeg har vært fornøyd med både AST-innleveringsoppgavene og de andre eksamenene i høst, så det var litt trist at AST-eksamen ble så tung.

Anonymous

• Guest
« Reply #22 on: 19. December 2020, 00:04:40 »
Relativitets oppgavene tok veldig lang tid. Var utrolig mye informasjon å fordøye med tanke på tidspress.

Frode Hansen

• Administrator
  • Member
« Reply #23 on: 21. December 2020, 10:00:43 »
Hei alle sammen,
håper alle har hvilt ut godt i løpet av helgen, det har jeg :)

Ser flere som gir tilbakemelding her om at eksamen var langt, det skulle ikke være en overraskelse, håper virkelig jeg hadde informert godt nok om dette på forhånd! Det var meningen, men hvis du fulgte strategien som jeg beskrev før eksamen så har det sannsynligvis gått bra. Som sagt, å lage en eksamen og vurdere riktig arbeidsmengde er ekstremt vanskelig.

Vanligvis bør man ikke tilpasse karakterene til en gitt fordeling uten at man har veldig mange studenter. Heldigvis har jeg statisikk over karakterfordelingen i AST2000 for veldig mange år bakover, og de siste årene har den ikke endret seg veldig mye fra år til år. Den pleier å være kraftig skjev mot høyre, dvs. langt flere A-er og B-er enn en Gaussfordeling skulle tilsi, og så er det en topp blant F-ene for de som ikke har forberedt seg så mye. Jeg vet at dere i snitt er minst like gode som foregående år, og fra aktiviteten i forelesningen å dømme så tror jeg dere er enda bedre forberedt enn normalt. Jeg vet altså at karakterfordelingen ikke skal være dårligere enn tidligere år, kanskje heller bedre, og dette bruker jeg når poengfordelingen skal justeres. Hvis inntrykket (etter å ha sett gjennom alle besvarelse) er at dette var for langt, så kommer vi til å bruke den alternative fordelingen jeg beskrev og justere den til karakterene er på et nivå som er riktig sammenlikneg med tidligere år.

Dere skal ikke straffes for det hvis jeg har laget for lang eksamen! Dere som fulgte den anbefalte strategien vil få en stor fordel siden det er slik poenggivningen blir prioritert. Jeg kommer idag/morgen til å legge ut det ferdige løsningsforslaget på semestersiden (halvferdig ligger der nå under beskjeder). Når vi kommer godt igang med rettingen (sannsynligvis over jul/nyttår), skal jeg prøve å holde dere oppdatert her om hvordan det går.

God jul alle sammen og takk for et flott semester med eksepsjonelt god stemning og aktivitet i forelesningene!

Frode Hansen

• Administrator
  • Member
« Reply #24 on: 13. January 2021, 14:25:28 »
Jeg lovte å holde dere oppdatert om sensuren her. På semestersiden ligger det nå en beskjed om fremdriften. Rettingen av eksamen har tatt betydelig lenger tid enn vanlig pga. randomiseringen. Selv om jeg har laget løsningsfiler så trenger vi ofte å faktisk sjekke tallene og figurene som dere har brukt for å forstå hvordan dere har tenkt. Selv om tallsvarene deres er feil og ikke stemmer med løsningsfilen så sjekker vi likevel for å se om vi forstår hvordan dere har tenkt og om dere viser forståelse. Alt som tyder på at dere forstår stoffet skal det gies poeng på, men da blir den en god del ekstra arbeid for hver deloppgave som ikke får en løsning som stemmer med løsningsfila (og det gjelder de fleste). Vi begynner nå å nærme oss slutten, men det står igjen en del kontrollarbeid som forklart på semestersiden.

Vi ser også at de som har fulgt den anbefalte oppskriften har klart å sanke flere poeng enn de som ikke har gjort det. Mange ser ut til å ha brukt veldig mye tid på noen få deloppgaver i oppgave 1 istedenfor å gå videre å få poeng på det man kan, men disse har da mistet mange verdifulle poeng. Ideen med å ha for mange oppgaver var jo nettopp den at man kan velge å vrake litt blant det man kan isteden for å bruke masse tid på det man ikke kan.

Les beskjeden på semestersiden og følg med her, kommer til å oppdatere litt hyppigere fremover.

Frode Hansen

• Administrator
  • Member
« Reply #25 on: 14. January 2021, 00:17:34 »
Nå har den foreløpige sensurveiledningen på semestersiden blitt oppdatert med oppgave 4 også, og dermed er den ikke lenger veldig foreløpig men nesten den endelige versjonen (kan enda komme små endringer). Da er det mulig for alle å beregne poengene dere har fått for hver av de 4 oppgavene, men dessverre så har jeg enda ikke formelen klar for hvordan disse skal slåes sammen til endelig poengsum, tror jeg skal ha det klart før helgen, poster det isåfall her.
Jeg er nå ferdig å rette alle besvarelser og skal begynne kontroll-jobben.
I oppgave 1 var det noen oppgaver der de aller fleste hadde besvart feil og det overrasket meg ganske mye at så mange ikke hadde fått med seg dette (dette ga mye poengtrekk da det var ting som skulle ha blitt lært):
  • For det største standardavviket til støyen så kikket de aller fleste kun visuelt på bredden av kurven uten å se på faktiske tall, noen kurver hadde store amplituder og da virket støyen liten selv om det faktiske standardavviket du leser av var stort.
  • Nesten ingen hadde fått med seg at \( \vec{r}=r\vec{e}_r\ \) altså ingen \( \vec{e}_\theta \)-komponent! I oppgave 1C skal \( b=0 \)!
  • Oppgave 1M om hydrostatisk likevekt var nesten helt identisk til en av oppgavene på prøveeksamen. Likevel fikk nesten ingen denne til. De aller fleste snakker om at trykket ikke kan være konstant fordi tyngdeakselrasjonen endrer seg, men dette er ikke poenget! Selv med konstant tyngdeakselrasjon kan man ikke ha konstant trykk fordi trykket undenfra være større enn det ovenfra for å kunne motvirke tyngdekraften, konstant eller ikke.

Frode Hansen

• Administrator
  • Member
« Reply #26 on: 15. January 2021, 20:47:22 »
Da har det kommet en oppdatering angående sensur på semestersiden. God helg!

Frode Hansen

• Administrator
  • Member
« Reply #27 on: 18. January 2021, 16:34:19 »
Da er sensuren sendt og vil etterhvert dukke opp i StudentWeb. Prosjektstudenter har allerede fått karakteren i Devilry også. Hvis det er noen som lurer på noe, ikke forstår karakteren etc., så ikke nøl med å ta kontakt. For standardløpstudenter, sjekk gjerne sensurveiledningen (https://www.uio.no/studier/emner/matnat/astro/AST2000/h20/undervisningsmateriell/sensurveiledning_2020.pdf) først hvis dere stusser på karakteren.

Frode Hansen

• Administrator
  • Member
« Reply #28 on: 19. January 2021, 11:39:25 »
Minner forresten nok en gang om mulig sommerjobb: flere sa ifra til meg muntlig at de var interessert, men jeg fikk ikke en email fra alle etterpå, og jeg husker ikke hvem dere var. Dere som snakket med meg og ikke har sendt meg email: jeg må ha en email for å kunne setter dere på kontaktlista hvis jeg skulle få penger til en slik sommerjobb.