Hei alle sammen,
håper alle har hvilt ut godt i løpet av helgen, det har jeg

Ser flere som gir tilbakemelding her om at eksamen var langt, det skulle ikke være en overraskelse, håper virkelig jeg hadde informert godt nok om dette på forhånd! Det var meningen, men hvis du fulgte strategien som jeg beskrev før eksamen så har det sannsynligvis gått bra. Som sagt, å lage en eksamen og vurdere riktig arbeidsmengde er ekstremt vanskelig.
Vanligvis bør man ikke tilpasse karakterene til en gitt fordeling uten at man har veldig mange studenter. Heldigvis har jeg statisikk over karakterfordelingen i AST2000 for veldig mange år bakover, og de siste årene har den ikke endret seg veldig mye fra år til år. Den pleier å være kraftig skjev mot høyre, dvs. langt flere A-er og B-er enn en Gaussfordeling skulle tilsi, og så er det en topp blant F-ene for de som ikke har forberedt seg så mye. Jeg vet at dere i snitt er minst like gode som foregående år, og fra aktiviteten i forelesningen å dømme så tror jeg dere er enda bedre forberedt enn normalt. Jeg vet altså at karakterfordelingen ikke skal være dårligere enn tidligere år, kanskje heller bedre, og dette bruker jeg når poengfordelingen skal justeres. Hvis inntrykket (etter å ha sett gjennom alle besvarelse) er at dette var for langt, så kommer vi til å bruke den alternative fordelingen jeg beskrev og justere den til karakterene er på et nivå som er riktig sammenlikneg med tidligere år.
Dere skal ikke straffes for det hvis jeg har laget for lang eksamen! Dere som fulgte den anbefalte strategien vil få en stor fordel siden det er slik poenggivningen blir prioritert. Jeg kommer idag/morgen til å legge ut det ferdige løsningsforslaget på semestersiden (halvferdig ligger der nå under beskjeder). Når vi kommer godt igang med rettingen (sannsynligvis over jul/nyttår), skal jeg prøve å holde dere oppdatert her om hvordan det går.
God jul alle sammen og takk for et flott semester med eksepsjonelt god stemning og aktivitet i forelesningene!