Author Topic: Plott av energiproduksjon  (Read 40 times)

jusi

• Member
Plott av energiproduksjon
« on: 21. February 2021, 17:16:13 »
Okey... litt i siste liten, men lurer på om plottene mine er i nærigheten av noe riktig, eller om de er helt på bærtur? Synes de ser veldig like ut, og usikker på om de skal være slik. Dette er altså energiproduksjonen langs y-aksen, og temp langs x-aksen.

Anonymous

• Guest
Re: Plott av energiproduksjon
« Reply #1 on: 21. February 2021, 19:32:52 »
Er dette relativ energiproduksjon, eller bare energiproduksjon? Prøv å plott alle samtidig, og bruk plt.xscale('log'). Post bilde av det du får da, så kan jeg se

jusi

• Member
« Reply #2 on: 21. February 2021, 20:27:39 »
Dette er bare energiproduksjoen, skjønte ikke helt hva jeg skulle gjøre for å få den relative.

Når jeg skalerte både x og y aksen med plt.xscale('log') og plt.yscale('log') fikk jeg dette plottet

Anonymous

• Guest
« Reply #3 on: 21. February 2021, 21:02:38 »
Okei. Når du skal finne den relative energiproduksjonen for hver branch, så må du, for hver energiverdi, dele på den totale energien fra alle branches i det steget. Har du for eksempel at energiene i et steg er:  PPI = 1, PPII = 2, PPIII = 1 og PPCNO = 2, så blir de relative verdiene i det steget PPI =1/6, PPII = 2/6, osv. På denne måten får du hvor stor andel av den totale energiproduksjonen som kommer fra hver branch.

Håper dette klarerer litt, ellers så kan jeg kanskje forklare det annerledes.

PS: Ikke bruk plt.yscale('log'), kun for x-aksen.

jusi

• Member
« Reply #4 on: 21. February 2021, 21:10:09 »
Brukte y.scale for hvis ikke ga plottet ingen mening, og det var bare CNO som fikk en slags kurve, de andre ble steker nederst i plottet.

Men okei, jeg skal prøve det du sa nå! tusen takk <3

Anonymous

• Guest
« Reply #5 on: 21. February 2021, 21:18:39 »
En feil jeg gjorde, som var veldig irriterende, var at jeg plottet for T fra 1e04 til 1e09, men glemte at T allerede hadde enheten T * e09. Dette gjør at CNO tar helt overhånd. Vet ikke om du har gjort denne feilen, men kanskje?? Tror som sagt ikke det er meningen at man skal bruke y.scale, men jeg vet jo ikke 100% om jeg har rett

jusi

• Member
« Reply #6 on: 21. February 2021, 21:23:52 »
Jeg plotter alle epsilon for T fra np.logspace(4,9), litt usikker på om det gir samme feil, men det kan jo absolutt være. Mitt problem nå er at jeg ikke får delt PPI/tot, siden både PPI og tot er nå lister.... får google litt mer, men begynner å bli veldig dårlig tid nå hah

Anonymous

• Guest
« Reply #7 on: 21. February 2021, 21:52:11 »
Prøv å lag en for-loop som gjør beregningen for hvert element i listene. Typ

Code: [Select]
for i in range(len(T)):
        epsI_rel[i] = epsI[i]/epstot[i]

Anonymous

• Guest
« Reply #8 on: 21. February 2021, 21:53:23 »
Du har over to timer igjen, så stå på! Du rekker det hvis du jobber hardt nå! :))

jusi

• Member
« Reply #9 on: 21. February 2021, 21:57:13 »
Okei, nå fikk jeg denne!

jusi

• Member
« Reply #10 on: 21. February 2021, 22:00:38 »
Føler de gir mening for PP I og CNO, litt usikker på PP II og PP III da..

Anonymous

• Guest
« Reply #11 on: 21. February 2021, 22:04:01 »
Ja, PPI og CNO så i hvert fall ganske like ut som mine. Noen forskjeller på hvor de ligger på temp, kanskje. Likevel er nok dette nok til å jobbe med, selv om det kanskje ikke er helt rett. Dvs, for alt jeg vet er det helt rett, også har jeg gjort feil. Likevel burde du sikkert fokusere på andre ting nå hvis dette ikke er det siste du har igjen. Uansett veldig vanskelig for meg å gi flere råd nå, ettersom jeg ikke vet om det er feil eller hva som i så fall kan være feil.

Lykke til med de siste to timene! Pass på klokka! Bedre å levere noe som er litt uferdig enn å bomme på fristen :OO

jusi

• Member
« Reply #12 on: 21. February 2021, 22:10:12 »
Jeg går for dette jeg! TUUSEN TAKK for hjelp <3

Du har rett, skal bare få det inn i Latex og kommentere det, så tar jeg kvelden! Takk igjen "Anonymous".

Anonymous

• Guest
« Reply #13 on: 21. February 2021, 23:03:57 »
Np, vet hvordan det er å havne bakpå og ha sykt dårlig tid igjen.