Author Topic: Forventet tid og eksempelvideo  (Read 96 times)

Anonymous

• Guest
Forventet tid og eksempelvideo
« on: 03. May 2021, 17:55:20 »
Hei, vi har kommet til punktet hvor det skal legges til en gaussisk forstyrrelse i programmet, men alt ser ut til å gå veldig tregt. Vi lurer nå på hvilken tidsskala vi bør forvente for simulasjonen, om konveksjonssonen bør bli stabil innen ~1000 sekunder?

Var også litt usikker på om forstyrrelsen er implementert riktig, ettersom det var litt uklart i prosjektbeskrivelsen. Skal dette være en sannsynlighetsfordeling lagt til i planet, verdier trukket fra en gaussisk fordeling, eller er det et fritt valg?

På grunn av dette tenkte vi tilbake til introduksjonen av prosjektet hvor det ble vist en eksempelvideo av en løsning, og lurte på om denne (eller liknende) kunne vært gjort tilgjengelig for å ha et mer konkret mål å jobbe mot? ;D

Helle Bakke

• Global Moderator
  • Member
Re: Forventet tid og eksempelvideo
« Reply #1 on: 04. May 2021, 08:40:56 »
Når dere legger til perturbasjonen skal ikke systemet bli stabilt igjen. Perturbasjonen lager forstyrrelser i systemet deres, og dette gir effekter i lang tid. Så ikke se etter et stabilt system dersom dere ønsker konveksjon :)

Perturbasjonen skal være en gaussisk funksjon, og bør implementeres i temperaturen. Husk også på at boksen er 2D, og at den gaussiske kurven trenger både x og y. Dere legger på en gaussisk funksjon på temperaturen, slik at denne blir perturbert. Dere regner altså ut initialbetingelsene, og dermed oppdaterer dere temperaturen med perturbasjonen (slik at dette blir "ny" initialbetingelse for T). Uttrykket for en gaussisk funksjon finner dere på wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/Gaussian_function -- bruk funksjonen, ikke sannsynlighetsfordelingen).

Eksempelvideoen jeg viste for noen uker siden er ikke helt representativ, da den er kjørt i 20000 s (som tok 3 dager på sterk maskin). Jeg skal se om jeg får lagt ut en enklere eksempelvideo, men jeg er også ganske sikker på at dere ser det med en gang dere har riktig løsning :)

Anonymous

• Guest
« Reply #2 on: 04. May 2021, 10:00:06 »
Er feks 300 sekunder en grei simuleringstid? Noe særlig mer enn det gjør at jeg må kjøre ganske lenge.
Er det også mulig å legge til flere perturbasjoner for å flere "interessante" videoer, eller skal det bare være en enkel gaussisk?

Helle Bakke

• Global Moderator
  • Member
« Reply #3 on: 04. May 2021, 10:07:34 »
300 s er veldig bra! :D

Du kan leke med perturbasjonene så mye du vil!