Author Topic: Oppgave 2B.3  (Read 81 times)

Anonymous

• Guest
Oppgave 2B.3
« on: 07. December 2020, 13:35:39 »
Hei :)

Jeg prøver å gjøre oppgave 2B.3 i forelesningsnotatene til del 2B. I den første oppgaven blir vi bedt om å finne hastigheten til romskipet og lysstrålene når jeg er i planetens referansesystem. Jeg får feil svar når jeg tar \[ \frac{Delta x_{AB}}{c Delta t_{AB}} \] for å finne hastigheten til romskipet. Event A er når det første lysglimtet skytes ut, og event B er når det andre lysglimtet skytes ut. x er posisjonen for romskipet ved de to eventene, og t er tiden måt når eventene skjer, og alt er målt fra jordas referansesystem. Jeg forstår ikke helt hva jeg gjør feil her.

Anonymous

• Guest
Re: Oppgave 2B.3
« Reply #1 on: 07. December 2020, 13:38:11 »
Ups jeg skrev feil i latex!!! Mente
\[ \frac{\Delta x_{AB}}{c \Delta t_{AB}} \]

Frode Hansen

• Administrator
  • Member
« Reply #2 on: 07. December 2020, 13:40:28 »
Kan du gi meg koordinatene du får, altså verdiene får posisjon og tid i hvert av eventene, samt hastigheten du beregner og den som du skulle fått?

Anonymous

• Guest
« Reply #3 on: 07. December 2020, 13:55:07 »
Ånei! Jeg innser nå da jeg skulle svare deg og oppgi posisjonene for romskipet at jeg ikke hadde sett minus-tegnet foran! Alltid lurt å dobbeltsjekke :) Nå fikk jeg rett svar, tusen takk Frode :)

Frode Hansen

• Administrator
  • Member
« Reply #4 on: 07. December 2020, 15:18:31 »
Topp  :) Er ofte slik at når man skal forklare problemstillingen så oppdager man feilen  :)